D-vitamin

Termékek: 5
Rendezés
:
Alapértelmezett

D‑vitamint tartalmazó étrend‑kiegészítők

D‑vitamin fontos a csontok és a fogak megfelelő fejlődéséhez, valamint az immunrendszerünk működésében is szerepet játszik. Napozással pótolható, de a népesség nagy része a hiányában szenved, főleg a téli hónapokban. Ebben az időszakban célszerű D‑vitamin étrend‑kiegészítőt szedni. A D‑vitamin részben a táplálékból is pótolható – olajos halakból, tenger gyümölcseiből, tojásból vagy tejtermékekből.

A D‑vitamin formái

A D‑vitamin többféle formában létezik. A legfontosabbak táplálékkiegészítőként a következők: 

  • D2‑vitamin (ergokalciferol) egy növényi eredetű vitamin, amelyet főként a napon termő gombákból vagy élesztőből nyernek. Eredete miatt népszerű a vegánok és vegetáriánusok körében;
  • D3‑vitamin (kolekalciferol) egy olyan vitamin, amely a bőrben természetes módon termelődik, amikor napfénynek van kitéve. Ez a formája többszörösen hatékonyabb, mint a D2‑vitamin. A kiegészítőkben található D3‑vitamin leggyakrabban lanolinból vagy halolajból származik. Vegán D3‑vitamin hínárból vagy zuzmóból nyerik ki.

A D‑vitamin hatásai

A D‑vitamin nélkülözhetetlen az emberi szervezet számára. Elegendő bevitele csökkentheti bizonyos betegségek kockázatát. Gyermekkorban is kulcsfontosságú, amikor biztosítja a megfelelő fejlődést. A D‑vitamin hozzájárul:

  • a vér normál kalciumszintjéhez,
  • csontok és fogak normál állapotának a fenntartásához,
  • az immunrendszer normál működéséhez, és
  • a normál izomműködés fenntartásához.

Ezenkívül a D‑vitamin szabályozhatja a hangulatot és csökkentheti a depressziót, illetve a normális anyagcsere‑funkcióban való részvételével részben hozzájárulhat a súlycsökkenéshez.

D‑vitamin‑hiány

A D‑vitamin természetes termelődését negatívan befolyásolhatja az erősen szennyezett területen való élet, a nap nagy részét zárt térben töltött idő, a bőr fototípusa vagy a túlzott naptejhasználat. A D‑vitaminhiány ilyenkor kedvetlenségben, fáradékonyságban, izom- és csontfájdalmakban vagy a csonttörések fokozott előfordulási gyakoriságában nyilvánulhat meg. A hosszú távú hiány hozzájárulhat autoimmun a vagy szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához is.

D‑vitamin adagolás

Bár a jogszabályok értelmében az ajánlott adag 200 UI (5 μg) – és ennek a duplája gyermekek, valamint terhes és szoptató nők esetében, a napi 1000–2000 UI D‑vitamin adagot általában biztonságos mennyiségnek tekintik. Ennyinek kell biztosítania a vér megfelelő D‑vitamin‑szintjét. Ennél nagyobb dózisok fogyasztásáról tanácsos kikérni az orvos véleményét.

A D‑vitamin a zsírban oldódó vitaminok közé tartozik, ezért túladagolható. Ez azonban nem túl gyakori eset, és a D‑vitamin‑kiegészítők túlzott használata okozhatja. A túladagolás például hányingerben, hányásban, gyengeségben vagy szédülésben nyilvánul meg.

D‑vitamin‑kiegészítőket leggyakrabban tabletta és kapszula formájában szedik, de a könnyebb adagolás érdekében cseppek vagy spray formájában is kaphatók.